Sist jag testade cykelnavigering i Google maps för iPhone december 2012 var bästa alternativet att välja bil som fordon i appen. Om man då valde cykel blev ruttförslagen konstiga med ologiska avstickare. Den kunde inte kombinera smarta vägval för cykel. Har appen blivit bättre 2013?

Jag testar på en för mig delvis okänd rutt från Hässelby villastad till ett industriområde i Järfälla. Jag väljer ett ruttförslag som går rakt genom ett virrvarr av helt ostrukturerade cykelbanor i villaområde.
Jag har hörlurar i öronen så jag kan höra röstnavigeringen, och min iPhone ligger i ett riktigt bra cykelfäste från Kjell & Co. Ett bra fäste för telefonen på styret är en förutsättning.

Jag får upp tre hyfsade förslag, och väljer alternativet där jag har minst lokalkännedom för att få ett verklighetstroget test. De alternativa vägarna syns som grå linjer.

Jag får vanlig röstnavigering i hörlurarna. Det fungerar ganska bra, möjligen kommer sista påminnelsen för sväng lite för tidigt när det är tätt mellan korsningarna. Jag upplever att appen ger en hyfsad rutt, även om vissa delsträckor kan finputsas.
Appen räknar om rutt ganska bra, dvs om jag tillfälligt väljer en annan delväg än appens föreslagna, eller kör fel, anpassar sig navigatorn och presenterar en ny anpassad rutt.
Appen kan kombinera både cykelbanor, bilväg och stigar med grus för en bra rutt.

Jag testar på min vanliga cykelsträcka, från city till Hässelby.

Här kommer det upp en del betydande konstigheter, som kan ge problem för den som cyklar sträckan första gången. Det kan vara extra olyckligt för den som är på besök i Stockholm och använder lånecykel.

Google väljer gångbanan istället för cykelbanan längs Norr Mälarstrand, och vidare mot Tranebergsbron. Blå linje är Google maps rutt. Röd linje är cykelbanan i verkligheten som jag har ritat in på skärmdumpen.

 

Här vid trafikplats Alviksplan är det förvisso uppenbart att man inte ska cykla efter Google maps förslag rakt ut i mötande körfält…

Google maps föreslår en märklig runda vid Brommaplan…

Här vid Åkeshov blir det också knasigt för Google

Sammanfattning

Navigering med appen Google maps i december 2013 version har blivit bättre, det går att få en skaplig riktning när man vill cykla nya okända rutter. Med telefonfäste på styret, lite sunt förnuft och egna slutsatser är det ett bra hjälpmedel för att cykla okända nya rutter. Men den kan fortfarande bli mycket bättre.

Jag skulle önska att 

– Möjlighet att väga in topografi/höjdkurvor i vägvalet, alltså att tex undvika onödiga upp och nedförsbackar om den cyklande har tung last på cykeln.
– Användarnas verkliga gjorda cykelrutter kan användas för att generera smarta förslag om cykelrutter.
– Användare kan redigera och lägga till rutter, och lägga till/redigera egna röstkommandon.
– Användare kan betygsätta och dela olika cykelrutter.

Dessutom vore det smart om

– data om användarnas verkliga rutter kan samlas in och användas till trafikplanering för cyklande, forskning om cykling mm.

Övriga finesser i appen

Det finns en korrigeringsfunktion om man skakar telefonen. Det kan vara lite störande om telefonen sitter i fäste på styret, och en dialogruta kommer upp av misstag och skymmer kartan. Funktionen kan stängas av.
Bra att skärmen inte släcks längre. I tidigare version fick man peta lite på skärmen med jämna mellanrum för att den inte skulle släckas.

Kommentarer från FB och twitter

  • Ants Neo Ja tänk om någon byggde ett WAZE för cykel!
    för 14 timmar sedan via mobil · 
    Karl Bergkvist Prova naviki. Kör på osm som du själv kan justera.
    för 14 timmar sedan via mobil · 
    Ingemar Back Läste bloggen, lika läsvärd som tidigare. När det gäller navigering så saknar jag möjligheten att välja cykelvägar där även trehjuliga lastcyklar kommer fram utan att behöva leda cykeln förbi farthindren vid övergångsställen/ överfarter. Det är i och försig inte navigeringsapparnas fel utan mer trafikplanerarnas… Själv är jag rätt less på att köra vilse i min egen hemstads ologiska cykelvägnät.
    för 12 timmar sedan · 
    Mika Alen Osmand app för android kör jag med, både på hemmaplan och utomlands. Den fungerar i flygplansläge och har röstguidning samt konfigurering för bil, cykel & gående trafik.

    ’ data-feedback-key=”stream_status_417241085124284416″ data-has-parent-tweet=”true” data-is-reply-to=”true” data-item-id=”417241085124284416″ data-mentions=”CyklaHasselby jeppedylarsen” data-name=”Fredrik Jönsson” data-screen-name=”FredrikJN” data-tweet-id=”417241085124284416″ data-user-id=”31413057″ data-you-block=”false” data-you-follow=”false”>

    @CyklaHasselby @jeppedylarsen prövar ibland, blir sakta bättre tycker jag, men man får tänka lite själv och utnyttja att den räknar om.
    Loading Facebook Comments ...

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

    Loading Disqus Comments ...