Att vintercykla från Västerort är att sommarcykla. 

Efter första snöfallet är det intressant att se lite extra på hur sopsaltaren klarar jobbet. Och sopsaltaren klarar jobbet bra. Visst finns det detaljer att finslipa på, men nu finns goda förutsättningar för vintercykling från Västerort. Jag skulle bara önska att Stockholm stad passar på att snabbt marknadsföra vintercyklingen.

Här är skönheten

Tranebergsbron är mitt favoritställe att ta cykelbilder på.

Även med sommardäck är det tillräcklig friktion, med ca 9 grader minus på morgonen.

Ända fram hit åker sopsaltaren
På ganska många ställen är inte cykel/gångbanans fulla bredd sopad, det blir ett problem eftersom det redan på sommaren är för smalt för möte mellan två cyklar.
Över Tranebergsbron är bara gångbanan helt sopad, vilket är märkligt. Men då sopsaltaren verkar köra fram och åter är detta säkert snart åtgärdat.

På hemvägen passade jag på att oanmält kliva in till Lars på Peab, för att tacka för sopsaltarens fina framkomlighet. Lars berättar att det är viktigt med rätt blanding av salt i saltlaken, de får räkna lite på morgonen beroende på många varierande faktorer. Sopsaltaren kör fram och tillbaka tills det är tillräckligt bra resultat helt enkelt. Peab har ett detaljerat uppdrag att det alltid ska gå att cykla längs det prioriterade cykelstråket. Om det är över 10 cm snö måste de köra med plogblad före sopsaltaren.

 Jag säger bara: Tack Lars och alla ni på Peab som gör ett bra jobb.

Cyklande gör t.o.m. extra omvägar för att få prova på den härliga vintercyklingen

5km omväg idag för att testa sopsaltat. Underbart! Saknade sommardäcken. Märkbart många fler cyklister där. @StockholmsStad #vintercykla

Lovorden duggar tätt i sociala medier

Sopsaltad Norr Mälarstrand… inbjudande! @StockholmsStad #win #vintercykla pic.twitter.com/3ppNVTRNgf

Retweetad av Cykla i Örebro och 3 andra

 Det är helt underbart, kör maximalt på den sopade delen från Vällingby in till Regeringsgatan !!!
Igår kl. 10:57 · 
Loading Facebook Comments ...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Loading Disqus Comments ...