Utförsbacke-cyklarna går snabbare än vanliga cyklar, 5 av 6 klarar inte bromstesten i tyska laboratoriet Velosicherheit zertifizierung. Skärpta krav krävs nu av transportverket.
Utförsbacke-cyklar för vardagstransporter är en stark trend
Fler och fler utförsbacke-cyklar för vardagstransporter säljs på svenska marknaden. De används i utförsbackar, redan i mindre utförsbackar på vanliga cykelbanor kommer de upp i höga hastigheter utan att cyklisten ens behöver trampa. 30km/t är vanligt för backcyklarna, men även 40km/t är vanligt i backar som bara är lagom branta.
Därför har företaget Fakta & Test gett i uppdrag till tyska laboratoriet Velosicherheit zertifizierung. Resultatet är nedslående fem av sex backcyklar klarar inte kraven på bromsförmåga i de höga hastigheter cyklarna kommer upp i.
Fakta&test’s VD förklarar: Backcyklarna har mycket högre hastigheter, men bromsarna är bara samma vanliga bromsar som sitter på vanliga vardagscyklar, säger Erland Bruse.
Kan bli en fråga för transportverket
Även Arbetsmiljöstyrelsen och transportverket kommer att se över de nya backcyklarna. Om backcyklarna inte uppfyller kraven i standarden tyder det på att de inte uppfyller lagkravet. Det här är något vi kan behöva titta närmare på säger Jarl Sundberg. Exakt hur bromskraven för backcyklar ser ut enligt svensk lag är luddigt.
Handelskontoret i Stockholm: nya cykelbanor behövs för backcyklar.
Eftersom backcykeln går mycket fortare än vanliga cyklar kan cykelbanorna behöva byggas ut. Med backcykeln upptår behovet att köra om de som har vanliga cyklar. Nu med backcyklarna blir det olika hastigheter. Tidigare med vanliga cyklar fanns inte det behovet, vanliga cyklar har oftast samma hastigheter.
Läs mer om höghastighetscyklar
- Medvindscykel, kommer lätt upp i både 30km/t och 40km/t med bara lätt trampning.
- Elcykeln, den långsammaste av höghastighetscyklarna, kommer bara upp i 25km/t. Bromstest av testfakta
- Vardagspendlarcykeln, många som vardagspendlar kommer upp i 30km/t på plan mark, med bara muskelstyrkan.
Ok, allt är fabricerat, det är en satir/fejk. Fast bilderna med hastighetsexempel är autentiska.
Jag vill visa det absurda kring bromstestet med elcyklar för en tid sedan. Det publicerades i princip all media, med vilseledande slutsatser. Elcyklar är inte snabbare än vanliga cyklar. Vanlig cykelhastighet är inte en snitthastighet, när det gäller utformning av cykelinfrastruktur och bromskapacitet. Vanlig cykelhastighet är ett spann, alltså olika hastigheter i ett spann mellan till exempel 10 till 40 km/t. Även i utförsbackar med bara lätt lutning kan alla hålla 40km/t utan att ens trampa. Alla. Med en helt vanlig standardcykel i helt vanlig vardagstransport. Så bromsar på cyklar måste klara minst 40 km/t. Men det viktiga är att infrastruktur för cykel ska klara både 10 km/t och 40 km/t och anpassas till både topografi och många andra faktorer.
Det absurda med bromstestet som gjordes på elcyklar är uttalanden av testföretagets VD att elcyklar är snabbare (och därför behöver bättre bromsar). Det skulle i så fall betyda att även cyklar som ska användas i utförsbackar behöver bättre bromskapacitet än cyklar som används i uppförsbackar. Vilket givetvis är nonsens. Myten att elcyklar är snabbare än vanliga cyklar bygger på en annan myt, att cykeltrafik är som en trevlig utflykt i sakta mak, flanerande. Och därför tror trafikplanerare att cykeltrafik är lämplig att blanda med gångtrafik, trafikslagen har nästan samma hastighet och karaktär . I verkligheten varierar hastigheten mellan 10 och 40 km/t, och på platt mark är det idag många som håller över 25km/t utan elassist i vardagstransport. Kravet att cykelbanor ska vara tillräckligt breda för att de som cyklar snabbare ska kunna köra om har alltid funnits, långt innan elcyklar fanns. Elcyklar jämnar tvärtom ut hastigheterna på cykelbanor eftersom alla elcyklar slår av elassisten vid samma hastighet, 25 km/t. Det blir nästan som en farthållare.
Det är väl bra med krav på bra bromsar?
Självklart ska bromsar vara tillräckligt effektiva på en cykel. Och kanske ännu viktigare, att de är rätt underhållna och kontrollerade att de verkligen fungerar. Lika viktigt är också att föraren kan hantera bromsarna, använder båda fram- och bakbroms samtidigt när det är lämpligt och har bromsberedskap när det behövs. Och håller tillräckliga säkerhetsmarginaler anpassat till trafiksituation och underlag.