[Edit 1: svar från Stockholms stads twitter:
Det svaret kan jag bara tolka som… ja väldigt konstigt och ganska nonchalant. Har de över huvud taget läst blogginlägget? Hur kan de tro att någon inte förstår att det är vinterväglag på vintern? Och att det bildas plogvallar när man plogar?
Sen kom detta svar:
De verkar inte ha läst länken till texten i denna post. De har redan fått ett utförligt underlag.
slut Edit 1]
Bristande kvalitet i snöröjningen kan försämra framkomligheten på cykelbanor under flera veckor efter ett snöfall. Att ploga på rätt sätt har cyklisten nytta av i flera veckor, även när det inte snöar alls. Trots upprepade felanmälningar till Stockholms stad är kvaliteten på snöröjningen inte åtgärdad. Tidigare poster visar att det inte är några problem att ploga på rätt sätt.
Här är några bilder som visar hur problemen kvarstår även när snön har smält, vecka efter vecka. Det skulle alltså bli en stor vinst om Stockholms stad kräver och kontrollerar att plogningen görs rätt. Det kostar i princip inget extra, det är bara att snöröjaren ska göra rätt när den ändå är ute och plogar. Det blir lite av bortkastade pengar att åka runt med plogande fordon och göra fel. En enskild korrekt plogning ger bra cykling i flera veckor. En enskild felaktig plogning resulterar i ofarbara sträckor i flera veckor.
Bilderna är tagna efter en längre period av plusgrader, den is och snö som ligger kvar är stenhård, och antagligen väldigt kostsam att få bort. Det ger en ännu större anledning att ploga rätt varje gång.
På bilden nedan syns ett avsnitt med översvämmad cykelbana, här är det ofarbart vecka efter vecka.
Här finns gott om plats för plogvallar utanför cykelbanan.
Dock är problemet att vatten inte kan rinna härifrån, vilket borde ha varit känt sedan länge.
2013/01/15 kl. 17:41
Karl. Snöröjningen är ett skämt. Jag har sedan början på december – flertalet ggr (på alla sätt som är tillbörliga) kontaktat staden för att de skall se till att cykelbanan på Alviksvägen norrut skall bli farbar. Den har varit helt ofarbar då den inte plogats alls. Sedan förra veckan blev jag personligt lovad av en Trafikingenjör att den skulle plogas (och att det var missförstånd mellan dem och entreprenören). Tittade till den imorse och den var fortfarande oplogad trots löften. Man måste då som cyklist ut på en väldigt trafikerad väg, Alviksvägen, i rusningstrafik i hala förhållanden. Det känns sådär. Många vägar i ”gamla Bromma” är bara hjälpligt plogade och man har lämnat ett lager som nu är islager. Du kan gärna prata med Staden om varför de inte plogar ned till asfalten (”Flytplogning” kallas det tydligen) samt varför man inte först plogar och därefter kommer med en borstmaskin. Jag har vintercyklat de sista fyra åren och aldrig sett en cykelbana som är lika ”ren” som vägen bredvid – det är alltid snö kvar på cykelbanorna. Du kan också intervjua kommunen och höra varför de regelmässigt använder cykelbanorna som snölager samt varför det är helt omöjligt att få dem till att ploga hela sträckor. Tranebergsbron är ett utmärkt exempel: Hjälpligt plogat fram till bron, på bron helt oplogat, och därefter hjälpligt plogat fram till andra sidan där bron börjar. Det finns så mycket fel med snöröjning och cykling i Stockholm att vi som cyklar kan prata om detta i timmar. Kolla gärna också på Cyklistbloggen samt Krister Isakssons krönikor på Kadens.se för inspirationsämnen. Sistledes, att de är mycket dåliga på att svara på frågor är tyvärr också en sak som bidrar till irritationen.
//Andreas
2013/01/15 kl. 16:34
Hej! Jag heter Karl och skriver för lokaltidningen Mitt i Västerort. Jag skriver en artikel om snöröjning i stadsdelen och är väldigt intresserad av dina synpunkter ur en cyklists perspektiv. Hör gärna av dig på karl.martinsson@mitti.se om du är intresserad.
2013/01/15 kl. 09:59
Lägger upp länken på twitter
2013/01/15 kl. 09:47
dessvärre står det i kontrakten att 75 procent av gc-banans bredd ska röjas…
Läs även detta så förstår man bättre varför det är svårt att få till förbättringar: http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/felanmal-felanmalningssystemet.htm